Operationele groepen

Andere functionele afdelingen werden omgevormd tot zogeheten operationele groepen. Dat was duidelijk een compromis, met name in het geval van de onderhoudsafdeling. Dit voorbeeld laat zien hoe taai een bedrijfscultuur kan zijn. ‘BM’, dit staat voor’bedrijfsmechanisatie’ zoals de afdeling werd genoemd, had een lange traditie. Philips had altijd zelf zijn productiemachines kantoorruimte huren breda ontworpen en gebouwd. Werktuigkunde stond dan ook hoog in aanzien en de monteurs vertoonden een esprit de corps die meer was gericht op de onderneming dan op de afzonderlijke fabriek. Frederiks, met al het charisma dat hij tijdens het veranderingsproces had opgebouwd, slaagde er niet in het onderhoud te decentraliseren. Vertrouwen was het belangrijkste ingredient in het veranderingsproces. Van Oord:’Bij de start van het project hebben we de OR ende vakbonden gevraagd mee te doen. De aanvankelijke houding was: meedoen en medeverantwoordelijkheid dragen kantoor huren per uur groningen┬áis te veel gevraagd, maar we willen wel als waarnemers het project volgen. Er was een filosofie en we vroegen om krediet. Dat is gaandeweg gekomen.’ Communicatie speelde eveneens een belangrijke rol. Een van de meest zichtbare elementen was de publicatie van muurkranten die elke zes weken door de hele fabriek werden opgehangen. Deze vormden het belangrijkste instrument om de uitgangspunten ende voortgang van de organisatieverandering te communiceren naar de medewerkers. Gedurende het project versehenen twaalf van dergelijke kranten. Opmerkelijk was dat het elfde nummer verscheen onder verantwoordelijkheid van de ondernemingsraad, een teken van het vertrouwen dat inmiddels was opgebouwd.
Vertrouwen speelt ook een centrale rol in het verhaal dat Frederiks vertelt. ‘lk nam elke gelegenheid te baat om op de zeepkist te klimmen en de mensen te verteilen dat ze niet tot hun borst in het water stonden, maar tot hun neus. Op de een of andere manier had ik veel krediet bij de ondernemingsraad. lk had een achtergrond in de halfgeleiderproductie, terwijl de klacht altijd was kantoorruimte huren amersfoort geweest dat het management geen verstand had van de business. lk was nog maar een paar jaar van mijn pensioen verwijderd, dus ik had niets te verliezen en veel te winnen. En ik had de steun van Eindhoven. Dat betekende veel, want daar waren de mensen bang voor. lk heb ze altijd afgeschermd van het hoofdkantoor; dat waren mijn zaken.’ Persoonlijkheid speelt een heel belangrijke rol in een dergelijk kantoorruimte huren apeldoorn proces. ‘Zo’n verandering kan alleen geleid worden door de hoogste man in de organisatie. Het is niet iets wat je kunt delegeren.’

Dit bericht is geplaatst in Kantoor huren bedrijfsruimte huren. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *