ERP-software

De historie van Moba begint in 1947. De heer J.H. Mosterd start in schuurtje te Barneveld met repareren van eiersorteermachines. Daarna wordt een eigen machine gebouwd voor de eier- en pluimvee-industrie. Vijftien jaar Jater, in 1962, krijgen de eerste -baanbrekende -ideeen vorm om van kantoor huren breda de bestaande handpakkers volautomatische eiersorteermachines te maken. In 1970 brengt Moba de eerste machine die automatisch sorteert en verpakt op de markt. Daarna volgen nieuwe ontwikkelingen elkaar snel op. Zoals de ‘balans’: het gebruik ervan als weegschaal en als transportmiddel bezorgt Moba wereldfaam. De methodes die worden ontwikkeld voor individuele eibehandeling -de ‘Gentle Touch’ -worden het handelsmerk van Moba.
Roerige tijden Door het overlijden van de stichter in 1971 is er geen opvolger. Holding Barneveld BV wordt op 1 januari 1982 overgenomen door Thyssen-Bornemisza NV. Eerst volgen er roerige tijden. Tot twee keer toe zijn er in de jaren tachtig ontslagrondes geweest. Daarna werd het bedrijf stabieler. Moba werd kantoor huren groningen wereldmarktleider op het gebied van eiersorteermachines. Het is nog steeds gevestigd in Barneveld en op deze locatie vindt verkoop, ontwikkeling, ontwerp en productie van alle machines plaats. Bij het bedrijf werken medio 2010 ongeveer 550 medewerkers en de omzet ligt in de buurt van de 100 miljoen euro. De meest geavanceerde machines hebben een productiecapaciteit van 180 000 eieren per uur. Die kosten dan wel meer dan een miljoen euro.
Functionele indeling De fabricage vond oorspronkelijk plaats in een werkplaats achter het woonhuis van de heer Mosterd. Met de groei van het bedrijf werd het gebouw stap voor stap uitgebreid. Steeds weer barste het bedrijf uit zijn jasje. In de jaren negentig ontstond zo een aan elkaar gegroeide situatie van allerlei afdelingen. Het bedrijfhad gekozen voor een functionele indeling. Dat wil zeggen dat de productieafdelingen zieh hadden gespecialiseerd in aparte bewerkingen. Zo was er een ontvangstafdeling, een zagerij, een draaierij, een lasserij, het magazijn kantoor huren amersfoort en een samenbouw.
25000 verschillende productnummers in een magazijn van 4 200 m2 Het bedrijf was een van de eerste klanten van de Baan ERP-software voor bedrijfsbesturing (nu Infor). In 1983 werd de benodigde ERP-software al aangeschaft. De software werd ‘as is’ ingevoerd. Dat betekende dat de ERP-software leidend was in de bedrijfsaansturing. Het werd letterlijk en figuurlijk een papieren winke!. Voor elke opdracht moest een bon gemaakt worden. Zo gingen de producten van afdeling naar afdeling. Het magazijn was daarin de spil. Daar werkten gaandeweg wel dertig mensen om de stroom op gang te houden. De onderdelen werden in de fabriek in batches gemaakt. Het geheel kantoor huren apeldoorn werd op basis van material requirements planning gestuurd. Het was een echte pushmethode. En dan te weten dat het aantal verschillende onderdelen, dat in de magazijnen lag, wel opliep tot boven de 25 000 nummers.

Dit bericht is geplaatst in Kantoor huren bedrijfsruimte huren. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *