De referentie-index

De referentie-index Veel psychologische fenomenen kunnen experimenteel worden aangetoond, maar slechts weinige kunnen worden gemeten. Het effect van referentie vormt hierop een uitzondering. Referentie kan worden gemeten en blijkt een verrassend groot effect te hebben. Bezoekers flexplek huren breda van het San Fransisco Exploratorium kregen de volgende twee vragen voorgelegd:
Is de lengte van de hoogste sequoia meer of minder dan 1200 (eet? Hoe hoog zou u de hoogste sequoia inschatten?5
Het ‘hoge referentieniveau’ in dit onderzoekje bedroeg 1200 feet. Andere bezoekers kregen dezelfde vraag, maar dan met het ‘lage niveau’ van 180 feet. Het verschil bedroeg dus ro20 feet. Zoals verwacht produceerden beide groepen verschillende gemiddelde schattingen: 844 en 282 feet; een verschil van 562 feet. De referentie-index is eenvoudigweg de verhouding tussen de twee flexplek huren groningen verschillen (562/ro20), uitgedrukt als percentage: 55 procent. De referentie-index bedraagt
132 Deel Il – Heuristieken en biases
roo procent voor mensen die het referentieniveau slaafs als inschatting gebruiken en o procent voor mensen die het referentieniveau geheel negeren. De waarde van 55 procent in dit voorbeeld bleek typisch; met andere vraagstukken kwam men op soortgelijke waarden uit. Het referentie-effect is geen labcuriositeit: het kan in de echte wereld net zo sterk zijn. In een experiment van enkele jaren geleden kregen makelaars het verzoek de waarde in te schatten van een woning die daadwerkelijk in de verkoop stond. Ze bezochten de woning en bekeken een informatiebrochure waarin ook de vraagprijs stond vermeld. De helft van de makelaars kreeg een vraagprijs onder ogen die aanzienlijk hoger was dan de marktwaarde van de woning; de flexplek huren amersfoort andere helft kreeg een aanzienlijk lagere vraagprijs te zien.6 Alle makelaars gaven vervolgens aan wat een redelijke vraagprijs was en de laagste prijs die ze zelf zouden accepteren als ze de eigenaar zouden zijn. Vervolgens vroeg men naar de factoren die hun inschatting hadden beïnvloed. Opmerkelijk genoeg werd de vraagprijs niet genoemd; kennelijk waren de makelaars te trots om deze mee te laten wegen. Men stelde niet beïnvloed te zijn door de vraagprijs, maar dit bleek niet waar: het referentie-effect bedroeg 41 procent. De professionals bleken dus bijna even ontvankelijk voor het referentie-effect te zijn als een controlegroep van studenten zonder enige flexplek huren apeldoorn makelaardij-ervaring, die 48 procent scoorden. Het enige verschil tussen de twee groepen was dat de studenten toegaven beïnvloed te zijn door het referentieniveau, terwijl de professionals die invloed ontkenden.

Dit bericht is geplaatst in Kantoor huren bedrijfsruimte huren. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *