Beethoven, Chopin, Rachmaninov en Stravinsky

Gerelateerde afbeelding

EMI bleef zichzelf verbeteren en leerde Beethoven, Chopin, Rachmaninov en Stravinsky imiteren. Cope regelde een platencontract voor EMI en het eerste album – Classica! Music Composed by Computer – verkocht verrassend goed. De publiciteit wekte steeds meer vijandigheid bij kenners van klassieke muziek. Professor Steve Larson van de University of Oregon daagde Cape uit voor een muzikale krachtmeting. Larson stelde voor om professionele pianisten drie stukken achter elkaar te laten spelen, een van Bach, een van EMI en een van Larson zelf. Daarna moest het publiek raden wie welk stuk had gecomponeerd. Larson was ervan overtuigd dat mensen meteen het verschil zouden horen tussen bezielde menselijke composities en de levenloze creaties van een machine. Cope nam de uitdaging aan. Op de afgesproken dag kwamen honderden docenten, studenten en muziekliefhebbers bijeen in de zakelijke energie vergelijken concertzaal van de University of Oregon. Aan het eind van het optreden werd hun mening gevraagd. En de uitkomst? Het publiek dacht dat het stuk van EMI van Bach was, dat het Bach-stuk gecomponeerd was door Larson en dat Larsons stuk was geproduceerd door een computer. Critici bleven volhouden dat de muziek van EMI in technisch opzicht uitblinkt, maar dat er iets aan ontbreekt. Het is te precies. Het heeft geen diepte. Er zit geen leven in. Maar als mensen naar de composities van EMI luisterden zonder voorkennis over hun herkomst, prezen ze die vaak juist om hun bezieling en emotionele resonantie. Na de successen van EMI schreef Cope nieuwe, nog geavanceerdere programma’s. Zijn grootste prestatie was Annie. EMI componeerde nog muziek volgens vooraf bepaalde regels, maar Annie is gebaseerd op machine learning. De muzikale stijl van dit programma verandert en ontwikkelt zich constant naar aanleiding van nieuwe input vanuit de buitenwereld. Cope heeft nooit enig idee wat Annie nu weer zal componeren. Het is zelfs zo dat Annie zich niet beperkt tot het componeren van muziek, maar ook andere kunstvormen uitprobeert, zoals het schrijven van haiku’s. In 2011 publiceerde Cope Comes the Fiery Night: 2,000 Haiku by Man and Machine. Sommige zakelijke energie haiku’s waren geschreven door Annie, de rest door organische dichters. Het boek vertelt er niet bij wat wat is. Als je denkt dat je het verschil kunt zien tussen menselijke creativiteit en machinale output, is dit je kans om die overtuiging op de proef te stellen.

Dit bericht is geplaatst in Kantoor huren bedrijfsruimte huren. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *